poniedziałek, 18 lipca 2011

Purulent Infection’ Exhuming The Putrescent’


EP, Crematorium Rec,
2007
Przeoczyłem kolejną niesamowicie brutalną jak i dojrzałą rzecz na scenie. Oto solowy projekt a raczej zespół który wydał do tej pory tylko ów Ep’ke ponieważ Kyle potem dołączył do Human Filleted oraz obecnie odpowiada za stanowisko garowego w szlachetnym Gorgasm. Jak widać Kyle ma łapska pełne roboty i stąd też nie dziwnym jest (ahh kocham tą frazę oraz komiks ‘Wilq’), że jeszcze nie ma następcy tej zacnej EP’ki. Muzyka zawarta w siedmiu zwięzłych wałkach nie pozostawia wiele więcej do życzenia sobie jak tylko by było to troszke dłuższe bo wciskanie co 20 minut ‘play’ może być uciążliwe (może ktoś np nie ma pilota i co wtedy? uhhh). Olbrzymim atutem tego Brutal Death Metalowego rzyga jest fakt użycia faktycznej perkusji a nie plastikowego automatu który by wkurzał furkotaniem i totalnie słabym brzmienem. Kyle dokładnie wie, jak przypieprzyć, gdzie zwolnić, gdzie dać breakdown’owy walec a gdzie wrzucić solówkę która brzmi niczym wyjęta z najbardziej klasycznego albumu gatunku. Wokalnie mamy od krzyków po growle i trochę gutturali więc wszystko jest na miejscu.
Ponownie staję przed podjęciem ów decyzji w jaki sposób do takich nagrań podchodzić, bo nie ma tu nic nowego, wszystko jest utrzymane w ryzach sztywnego napierdalania jakiego wiele i równie dobrze można by taką Ep’kę czy inny album postawić jako wyznacznik, szlagier i byłoby pięknie, a obowiazek opisywania podonych wydawnictw nie obowiązywałby już dłużej. Jednakże, mimo swojego wieku i osłuchania nie potrafię przechodzić obojetnie, a że dodatkowo robię to w entuzjastyczny sposób, to po prostu polecam wam ów Ep’kę. Zwolennicy amerykańskiej perwersji oraz trupów w jednym powinni to mieć na swoich półkach. Polecam, bo spełnia wszystkie oczekiwania jakie mam wobec tego gatunku.
6/6
 

Gortuary ‘Awakening Pestilent Begins’


full-lenght, Sevared Rec
2010
Kalifornijski Gortuary ze swoim nasępcą poprzedniej genialnej płyty ‘Manic Thoughts Of Perverse Mutilation’ prezentuje po dwóch latach drugie uderzenie. Wiadomo, że gdy zespół prezentuje swoją twórczość pod nazwą Gortuary to nie ma co liczyć na mroczne gotyckie piosnki lub tudzież smuty związane ze starconą miłością w jakże to szarny deszczowy dzień gdzie liście z drzew spadają a ponure konary drzew kołysane chłodnym wiatrem wyciągają wręcz po nas swym cieniem mówiąc ‘starczy tego cierpienia, ulzyj sobie, oto nóż’ hehe. Niestety moi mili, piątka tych niegrezcznych panów woli napierdalać, że aż wióry lecą a im bardziej zobaczą Twoją dziewczynę okaleczoną w akcie bestialskiego gwałtu tym lepiej. Takie przyjemniaczki haha. Skoro otoczkę mamy już z głowy kilka słów o najważniejszym czyli o muzyce, która skoro nie została zgnojona w pierwszym zdaniu, to znaczy że przynajmniej daje radę. Techniczny, choc proszę nie mieć skojarzeń na poziomie Deeds Of Flesh, raczej mamy tutaj miks czegoś co zostało wyrwane po części z Suffocation a i zarazem z Severed Torture i wrzucone do gara w którym gotowała się potrawka ze Slamem. Mieszania sporo, w szczególności duże uznanie należy się kolesiowi co się zwie Josh Mauney, bo riffy gitarowe szczerze nie dorównują polotem poziomowi z jakim ogarnia nasz koleżka swoje imprerium perkusyjne. Troszke także są irytujace gitarowe solówki które sprawiaja wrażenie bycia w tych aranżacjach bo tak musi być, z lekka na siłę. Jednak, nie jest to jakis konkurs popularności i gdyby albumu nie rozbijać na elementy pierwsze to całość ów atomów trzyma sie zajebiście. Jest i również jakieś interko z torturowania panienek, dodatkowo małą ciekawostką jest instrumentalna przerwa w postaci 6-stego kawałka zwiącego sie najzwyczajniej ‘Interlude’, która pokazuje zespół z bardziej ambitnej strony kompozytorskiej, gdzie mamy konkretna prowadzącą solóweczkę, akustyczną gitarkę przywodzącą na myśl wstępy do niektórych albumów z wczesnych lat ’90-tych jak choćby ‘Considered Dead’ Gorguts. Utwór trwa aż ponad 5 minut i daje naprawdę odetchnąć w tym makabrycznym tempie i intensywnej jeździe jednocześnie powodując większy głód na bestialstwo i zboczenie prezentowane przez Gortuary. Brzmienie również dobrze wypracowane, mimo triggerów nie ma szczególnego odruchu wymiotnego od nadmiaru techniki, a tym bardziej do nowego Morbid Angel im daleko buahahaha. Dorzucam na koniec jeszcze tylko, że wokale to głębokie gutturale i amen! Pozycja obowiazkowa! Zapewniam, że te 26 minut zleci wam tak szybko a szarych komórek jak to przy Sztuce Śmierci wam ubędzie!
5/6

Immolation ‘Majesty And Decay’


full-lenght, Nuclear Blast
2010
Tego zespołu nie trzeba chyba nikomu przedstawiać, a jeżeli są jednostki wśród was które nie znają tej żywej legendy to wiedzcie, że jesteście nikim innym jak bucami. Jeśli dobrze policzyłem to jest to już ósmy album amerykanów który tylko uświadamia nas jak bardzo niedoceniany jest ten zespół, nieraz stawiany na równi a nawet wyżej od zespołów które nie istnieją nawet połowy tego co Immolation. Tuż po intrze otwierający album ‘The Purge’ nie pozostawia żadnych absolutnie wątpliwości, że to jest właśnie Immolation, że ich stylistyka wciąż ewoluuje jednak zostaje niezmienna w swych ramach gatunku. Perfekcyjne brzmienie, cholernie dynamiczne partie perkusji idealnie zaaranżowane z liniami basu wprawiają w chatoyczne smazmowate ruchy moje nogi celem wtórowania rytmiki co z góry jest spisane na straty. Ciężar z jakim przychodzi nam się tu zmierzyć jest niczym pocałunek w czoło pedzącego pociągu, ‘Majesty And Decay’ skutecznie uniemożliwia mi dalsze funkcjonowanie do końca dnia pozostawiając w opcjach albo pozstanie przy ów albumie bądź sięgnięcie po starsze materiały. I za to właśnie kocham ten zespół – nie gości za często u mnie w odtwarzaczu (z prostej przyczyny ogromu innych wydawnictw oraz mojej maniakalnej pasji do szukania i słuchania coraz to innych zespołów) jednak gdy tak się juz stanie to skutecznie zamyka mi drzwi na inne zespoły, po prostu muszę już z nimi pozostać na jakiś czas odświeżając sobie całą dyskografię.
Osobiście ‘Majesty And Decay’ wszedł mi bez popity, zniszczył mnie jak pozostałe wydawnictwa syngowane logiem Immolation, jest to ów element którego oczekuję od amerykanów. Partie gitar zaprezentowane na tym wydawnictwie są utrzymane w ich unikalnej stylistyce, budzące grozę i wstręt do religii (ci z was którzy nie czytają tego przypadkiem wiedzą o czym mowa) a jednocześnie napawające uczuciem potęgi i tytułowego majestatu wymieszanego z rozkładem. Ross ze swoim charakterystycznym wokalem dopełnia całości geniuszu riffów Roberta, a album kończy sie bardzo szybko, niemal na bezdechu kolejnego zachwytu amerykańskiej legendy. Nie pozostaje nic innego jak tylko cisnąć ‘play’ i oczekiwać końca nazareńczyka.
6/6
 
 
 
 
 

poniedziałek, 4 lipca 2011

Sectioned


01) Hi, Zoltan. Thank you for your time and making this opportunity for the interview. How are things in Sectioned? Any news?
Zoltan: Hi there.  Thank you for the interview.  Things are quite good at the moment thanks, we are getting ready to record soon.  I cannot really say when because we are all very busy but we have a lot of new material waiting to be recorded.  We are also trying to get Purulent Reality out on vinyl as well, hopefully it will happen this year.

02) Regarding your history, before the debut album you had recorded only one promo. I know it may sound weird but when listening to your debut album ‘Purulent Reality’ the arrangements are so mature and deliberately brought ‘to life’ that it is almost impossible that this is an album of almost ‘newcomers’. I know that each of you have ‘musical past’ so this is the time of confession hehe.
Zoltan: Haha, OK.  Well M and Ryan (the drummer on the demo) are and were from Dimentianon respectively and I had been in Frost and so had Roland.  Csibi, the bass player has been in the scene for a long time too.  I wrote all the music and M wrote all the lyrics.  That was the first time I tried to write complete songs to be honest.  I did not want anyone telling me what was death/black/thrash metal and what I could use and what I could not as that had been the case before.  I just wanted to write good metal you know without being narrow-minded with melodies and solos in every song.  

03) And btw. why did you decided to move from UK to USA and relocate band there?
Zoltan: Huh… I moved to Hungary then to Holland and from Holland back to Hungary then to New York.  I simply wanted to do it because M and Ryan were there and I thought it was going to be a good opportunity to play live as most of the members would be in the same city.

04) What about the lyrical themes then? When most of the bands are delivering cunt shredding brutality, explore war themes or mostly horror/gore/porn stuff you do different stuff. Of course I found there some tragical, death subjects but it is so confusing even to see the titles like ‘A Lonely Grasp Of Winter’ or ‘Loneliest Man’. I think we need a lot of explanations here! Hehe

Zoltan:  I’ll let M take this question over as he writes the lyrics.  All I’d like to say is I love his lyrics because they are not cliché or anything you would expect.
M: they really revolve around how people can act, think, and what they believe. the true evil of man so to speak sometimes as well.  the themes you mention a lot of bands explore are very cool and i enjoy a lot of bands with such lyric themes. however i like to write stuff more reality based however not put across in a blunt manner more poetic where it makes you think and still has that element of mystery and escapism that we all crave in underground music and especially underground metal.
a lonely grasp of winter takes place a year after the actual situation with both the before and present time being the period of winter. and it talks about how one can loose time or a moment in the mind because they blacked out at this moment in time, however something is drawing them back to a place they were a year ago, though they have no recollection of anything. just a feeling if you will. And in this case it refers to a human taking a life of another [which the reason is never explained] and it is now 1 year  later he is drawn back to this dreadful place for reasons unbeknown to him at the time until at the end of the song the reality hits the individual.  this is a fact of human nature and the human mind. we black out and can do horrible acts to one another.
loneliest man is about the serial killer "the ice man" who in my view has to be one the scariest man to ever exist in the 20th century. however i watched a documentary with my girlfriend about him and i just took a different take on it. and as i saw him being interviewed the man seemed truly alone. and i do not mean that in a sad depressive way type of thing however more in a way that because he felt so alone or nothing, he was able to take human life as easy as how one thinks of just getting something to eat. it was just a part of who he was because he felt nothing and had no human compassion or empathy. also this was the reason he was able to keep this from his wife an kids. he just did not really care. though he might have cared for them in a way. there was just no deep feelings in the man. he was cold and alone and that was just the way it was.  again this is just my view and does not state any facts. however i truly believe this to be true to some degree.

05) The music of Sectioned is mainly directed to fans of old school Death Metal. The mixture you’re playing of various sharp melodies combined with very heavy guitar sound plus on top of that we have very good solos of yours... It is a lot to offer as only old school don’t you think?
Zoltan: Thank you.  I consider myself as a rhythm guitar player so I am glad you like the solos, I am trying to do my best with them, haha.  I do not sit in my flat and play scales or finger exercises for hours and hours and most of the solos are improvised but the main melodies are always the same so people would recognise them, hopefully haha.  I do think Sectioned has more to offer than old school death metal but you will hear that on the next album.  We did not want to do old school death metal “exclusively” and direct it to certain people only it would have been rather narrow-minded.  I think people say old school because we do not play this new technical shit triggered up to the nose, playing 65748 notes in 4 seconds and in 45/34.5 time signatures.  Death metal, because most of the riffs are death metal riffs but you can also pick out thrash, heavy metal and doom riffs too.  We just call it metal, simple as that.

06) How come that vocals and drums were recorded in two different studios in USA while guitars and bass parts you recorded in Netherlands?
Zoltan: I was living in Rotterdam at that time and Robin, who kindly helped us out on bass is from England so he came over to Rotterdam to record the bass and I obviously recorded the guitars there as well.  M and Pete (drums) both live in New York so they did their parts over there and then they sent their tracks to us so we could work with them.  We mixed the album in Budapest.


07) So to close the subject of studio and sound you achieved, are you satisfied with the ‘Purulent Reality’ or would you change something today?
Zoltan: I would always change something, haha!  That is the way it is though, I am used to it.  I would not change anything music-wise at all.  I would change the drum sound, you cannot really hear the toms but that is about it, oh and raise the bass a bit more at certain parts.  Now you got me going haha.  We were satisfied with it over all though because it cost us nothing and Thomas Weber who mixed it had about 5 days to do it so we felt sorry for him really. He went through like 2 packs a day while he was doing it haha.

08) As for cover art... How do you see it? Is that the vision of ‘purulent reality’ of yours? Or just a picture that is enough old school and nightmarish? Or maybe there are some hidden metaphores or symbols?
Zoltan: It is a painting that Raul Gonzales painted for us.  I told him my ideas and I asked him to use his imagination and ideas as well.  That was what he got and we were amazed.  It looks proper death metal and symbolises life to me personally so it fits with the album title perfectly.  We had some problems with it when it came to pressing shirts because it was so detailed though.

09) You as a main composer of the band lyrics writer must answer to a question of your influences. Both music and lyrics...
Zoltan:  My influences… It could be anything really, anything I see or read online, anything I read in books or just everyday’s life you know.  If you meant bands then they are: Death, King Diamond, Forbidden, Autopsy, Obituary, Mercyful Fate, Cannibal Corpse, Judas Priest (Painkiller), Halford, Candlemass, Grave, Rise (CA), Immortal, Cancer, (early)Pestilence to name a few.
M: Anything we find interesting to be honest. and i really feel that we do take influence from Chuck of death as well. Chuck was a leader and would never follow and from leprosy on he really started to get away from typical lyrical themes and they were so interesting and so well done. and the band is a big fan of his work especially Zoltan and i. And it was not intentional however it just came to me one day these lyrics i am writing may not be a direct influence from chuck however i could see the influence. Also King Diamond is another one who has influenced the lyrics with the story telling effect which the man is brilliant at writing  and this was something i noticed immediately when i would use objects in the lyrics like dresser and stuff in "my love of decay". that is so king. he always names objects and shit in his lyrics and it helps tell a story and in a more creepy way and again Zoltan and i are big fans of him.

10) I asked previous question because your music apart from being brutal is also deeply infected with genres like old Thrash or Heavy Metal. Also for example last track is a little bit Doom/Dark... So what is going on with all these ideas?
Zoltan: Yes, well… They are just there haha.  I cannot and do not want to control it.  I was actually thinking about doing a side project where I would use these riffs I could not put into Sectioned and I remember Pete was like, hey dude we should just put these into Sectioned.  I was thinking about it and said why not, we can do whatever we want, if half of the song will have doom  or black metal riffs and the other half has death metal so what?  If some people do not like it that way then tough, there are thousands of bands out there so they should move on and stop whining.

11) Your roots are Hungarian, do you still observe the scene in there? How do you see it progressing? Any good bands to recommend? I must say that the last album of Gutted totally erased me!
Zoltan: No, not really following it to be honest.  I have a lot of friends in that scene though so I am informed through them.  Oh yes, there are a lot of good bands there, no doubt about that and people should check them out.  Remorse, Bedlam, Moby Dick, Angerseed, Frost, Gutted, Christian Epidemic, Morbid Carnage, Aetherious Obscuritas, Ahriman, Forest Silence, Orom, these are bands I really like.  We were meant to play a show with Gutted actually but unfortunately the singer had had a stroke and they had to cancel the show.  I hope he is all well and back in the scene now.

12) How often do you play live? If anyone would like to book you for a live gig what are you conditions? And with whom would you like to share the stage the most?
Zoltan: We do not play that often because of the distance between us but we would like to do more though.  Well, we are easy going and quite flexible, we are not egos, we all do this for music and to keep our underground spirits alive.  We will not make a living out of this so we do not take the piss when it comes to the terms and conditions bit haha.  We would share the stage with any bands really as long as they are good obviously and metal and that is the main thing.  I would not want to play with nu-metal bands or egos.  I would like to share the stage with King Diamond, Slayer, Testament, Accept, Cannibal Corpse etc. that would be amazing.  If anyone is interested in booking us then send an e-mail to: sectioned.metal@hotmail.com or cultm@msn.com

13) Death Metal music nowadays has changed a lot. We see lots of bands that are under the same banner but their music seem to be even opposite to each other. There is plenty of sub-genres like, brutal, slam, technical, progressive, blackened, some bands mix their music with grind or grindcore, on top of that all there even bands influenced by jazz or completely weird non-metal sounds. How do you see that? I mean where do you see the end of it, the line that shouldn’t be cross or bottom of the whole genre?

Zoltan: To me there are two categories within metal: good and bad.  If I like something I do not care what you call it, I like the music not the label of it.  If you said for example Rise – Divine Aeternum album was blackened death metal I would still like it as much if you said it was black metal or death metal.  I really do not care about it and does not make a difference to me at all.  I guess you need to label them for marketing purposes.  I think getting influences from non-metal music is quite interesting and it could sound amazing if it is done well.  I love jazz so anything good with jazz in it rules and I am sure Pete and Csibi back me up here haha.

14) Ok, its time to finish it. Future plans?
Getting the vinyl out this year and then releasing the second full length early 2012ish and definitely doing more shows.

15) Thank you for your time Zoltan. Wish you good luck with Sectioned. Hope we will be able soon to hear and feel again the hellish suphur from your music.
Thank you it’s a pleasure and yes, the new album will be heavy, it is a promise.  We’d like to say thank you to everyone for their support and help, we truly appreciate it.  I’d like to thank people who were there for me (and did not judge me based on gossip) for their support, it means a lot to me.
interview  by Waldemar 06/2011


Offal ‘Macabre Rampages And Splatter Savages’


Black Hole, 2010
full-lenght
Czwórka popaprańców kochających tylko i wyłącznie klasyczne horrory w których to główną role odgrywają śmierdzące i nadgniłe zombie, powraca z drugim albumem. Brazylijczycy dobrze opanowali swój fach serwowania bardzo przeterminowanego Death Metalu wymieszanego z jeszcze bardziej zatęchłym i archaicznym Grindcorem. Jeżeli macie w tym momencie skojarzenia z Necrophagią to jak najbardziej na miejscu, gdyż Offal z czystym sumieniem można nazwać ich brazylijskim odpowiednikiem z tym jednak małym szkopułem, że jednak mamy tu więcej Grindcore. Intra z takich klasyków jak Friday the 13th czy jak sam tytuł do videoclipu Trial of the Undead zapewnia nam nie dość, że frajdę po wspomnieniach z dobrego kina, to dodatkowo spieszę z wyjaśnieniem, że interka są bardzo krótkie i w żaden sposób nie stanowią przeszkody w uczcie z samą muzyką. Patologicznie ultra-retro Death Metal oferowany przez Offal jest jak dla mnie kwintesencją prostego grania z nastawieniem na wywołanie u słuchacza grozy z obrzydzeniem (to dla tych co sięgnęli po album przypadkiem) bądź też uśmiechu i szybszego bicia serca, a co za tym idzie szybkiego polerowania skalpela bo kroić jest tu co. Utwory są utrzymane w średnich tempach wzbogacone o kilka solówek, jednak największą i zarazem najważniejszą rolę odgrywa tutaj wokal – głęboki, zdecydowany czasem przechodzący w grindowe krzyki. Smaczku robią tutaj wolniejsze partie zagrane wyłącznie w formie akustycznej wraz z perkusją, wprowadzające jakby element desperacji i braku nadzieji, takie swoiste epitafium braku ucieczki przed ‘chodzącą śmiercią’.
I to sumie na tyle, bo nie ma się tu za wiele nad czym rozpisywać, album kompletny, zwięzły i skierowany wyłącznie do wąskiego grona odbiorców. Brak nowatorstwa, klasyk w najczystszej postaci.
5/6

Neurolepsy ‘Disintegrated Cognizance’


Demo, Sevared Records
2009
Cd-r wydany bardzo profesjonalnie przez Sevared Records która jak wiadomo trudni sie we wszelakiej maści Death Metalowej estetyce z naciskiem na Brutal wypluła ze swoich trzewi Neurolepsy. Zanim zacznę o samej muzie trzeba bić tu pokłony za pomysł dla Sevared Rec za serię jaką wydaje po dziś dzień mało znanych zespołów dopiero zaczynających swoją przygodę z muzyką. Większość to limit na 100sztuk i oprócz tego że nie są to tłoczone płyty tą uwierzcie mi reszta to bardzo profesjonalna robota. Amerykański Neurolepsy i ich pierwsze demo to techniczny Death Metal często i gęsto sięgający też po Grindujące elementy. Mamy tu pięć faktycznych kompozycji plus intro, które nie zostawią po was najmniejszej nutki wątpliwości, że warto było wydać te kilka ‘ziolonych’ plus na pocztę by mieć ten stuff. Demko ‘Disintegrated Cognizance’ przypomina a raczej oscyluje w klimatach prezentowanych przez ich roadków z Colonize The Rotting  czy Engage In Mutilating czyli po prostu technicznie, z polotem i przede wszystkim z pomysłem, bo kawałki same w sobie się trzymają przysłowiowej kupy. Skoro już poruszyliśmy temat kupy to sprostowanie, brakuje momentów na ‘Disintegrated Cognizance’ gdzie słyszymy konkretny riff by za chwilę zrobić minę ‘poker face’ i ryknąć głośno ‘wtf?!’. Dorzućcie do tego jeszcze naprawdę świetne wokale i oto pełen obraz udanego dema, debiutanckiego dema kurwa mać gotowy! Teraz trzeba mieć nadzieję, że chłopaki się nie wkurwią jeden na drugiego i że otrzymamy chociaż pełnowymiarowy debiut w ich wykonaniu.
5/6
 

Offending ‘Human Concept’


DeepSend Records
full-lenght, 2010
Francja, ślimaki, żaby... Death Metal i to jaki! Podejrzewam, że taką drogą skojarzeń za wielu o ile ktokolwiek by nie dokopał się albumu Offending. Dodatkowa sprawa to fakt kolejnych gratulacji z mojej strony odnośnie wytrwałości, bo debiut żabojadów mamy po 8śmiu latach istnienia, ale moi drodzy wszem i wobec zgromadzeni patolodzy – słychać, że Offending raczej w sali prób to nie tylko chlał, ale ćwiczyli ostro swoje umiejętności. Z drugiej jednak strony ów warsztat umiejetności nie polega w przypadku tego zespołu na popisach technicznych, nie jest to bowiem miks Enmity choćby z Disgorge, nie! Mamy tutaj bardziej formę klasycznego Death Metalu z masą solówek, a kompozycje same w sobie są bardzo przemyślane, wręcz jakby obrazowały właśnie ów ciężką pracę wyniesioną z sali prób. Sposób komponowania utworów przez francuzów różni się, ponieważ w każdy z nich otrzymamy blasty, pomieszne partie perkusji, powtarzanych riffów jednak ze skracanymi tudzież różnymi wariacjami ich zakończeń, których nie można zaklasyfikować na zasadzie struktur -> x4/x8. Wokale to growle które swą głębią dodają tu zdecydowanie piekła, a krzyczane frazy nadają dodatkowej dynamiki czy to we fragmentach gdzie Offending zmaga się z niemalże prędkością światła, czy też w spokojniejszych fagrmentach które nasączone są rytmiką i głowa sama się zaczyna kiwać.
Osobiście uważam, że francuzi dostarczyli nam tutaj nie małego zaskoczenia fundując tak dojrzały, uwędzony ochłap Death Metalowego mięcha. Na tym albumie każdy odnajdzie coś dla siebie, no może prócz maniaków szwedzkiej szkoły i tamtejszego brzmienia. Konkret i naprawdę miło widzieć, że tak dużo pozytywnego się dzieje na światowej scenie. Zachęcam was do zdobycia ‘Human Concept’ ponieważ albumik wejdzie wam bez popity, naprawdę klasa sama w sobie jak wódka w zamrażalniku po 24h.
6/6